Konsumentskadan i Sverige
Konsumentverket har uppskattat vad köp av varor och tjänster som inte möter konsumenters förväntningar kostar samhället varje år. Här kan du ta del av uppgifter om känd ekonomisk konsumentskada på samtliga marknader.
Bläddra mellan flikarna längst upp för att välja vilken statistik du vill se.
Att vara konsument kan vara svårt och alla köp blir inte som förväntat. Ibland uppstår problem som leder till att konsumenten förlorar både pengar och tid. I sådana fall kan man tala om att konsumenten råkat ut för en konsumentskada. Omfattande konsumentskador på en marknad indikerar att den inte fungerar väl och att det kan finnas behov av åtgärder.
Om undersökningen
Studien är avgränsad till så kallad känd ekonomisk konsumentskada som uppstår till följd av köp. Siffrorna visar en skattning av den totala konsumentskadan på nationell nivå samt fördelningen på olika marknader.
Studien omfattar drygt 8 000 fall av problem i konsumentvardagen uppdelat på 42 kategorier av varor och tjänster. Uppgifterna samlades in mellan 2019 och 2023 via webbundersökningar i Norstats telefonrekryterade panel.
Statistiken visar huvudresultatet från undersökningen enligt följande:
Konsumentskada på nationell nivå, totalt per marknad.
Kostnad för köp som gått fel, genomsnittskostnad per problem och marknad.
Kompensationsgrad per marknad.
Andel av befolkningen som har erfarenhet av köp som gått fel.
Ladda ner studien och ta del av de viktigaste resultaten i en film
Studien finns att ladda ner som en kortanalys. På sidan finns också en kort film som beskriver de viktigaste resultaten.
Konsumentskadan i Sverige - vad kostar det när köpet går fel?
Frågor och svar
Annat innehåll i vår statistiktjänst
Anmälningar
Här finns statistik om inkomna anmälningar till Konsumentverket.
Vägledning
Här finns statistik om vägledningsärenden till konsumenter.